teksten/artikels

–> Parcours in deSingel, 2012

‘Zelfs de Vlaamse werken met vrij klassieke vertrekpunten getuigen steeds van een forse dosis lef en originaliteit. Het uitgekiende ritueel voor blokfluit, sculptuur en projecties (Parcours) van Annelies Van Parys en Anneleen de Causmaeker (bij Champ d’Action) paarde een doorgedreven inzet van alternatieve speeltechnieken aan een zeer fysieke presentatie.’ (Maarten Beirens, De Standaard)

Klik hier voor de volledige tekst

–> De Kunstbib, Gent, 2011

Anneleen DE CAUSMAECKER (°1983) zorgt met minimale middelen (doorschijnende plastic tape en zwarte stift) voor een ogenschijnlijk eenvoudige ingreep, waarin ze de dialoog met de architectuur (rechtlijnigheid en licht) aangaat, maar ook zorgt voor een ‘afscheiding’ in de ruimte. Die afscheiding boven de ‘glazen bibliotheek’ is echter zo subtiel dat ze de bestaande architectuur in haar waarde laat en zelfs bestendigt. De kunstenares lijkt hier te willen zeggen dat je deze ruimte met rust moet laten…(Waterschoenen)

klik hier voor het volledige artikel

–> ITHAKA XX, Leuven, 2012

…Bij de deelnemers die echt van de leegstaande gebouwen gebruik maken, is het project van Anneleen De Causmaecker(°1983) het meest opvallende. Zij maakt gebruik van twee kamers. In de ene heeft zij het opgestapelde stof zo veel mogelijk ongerept gelaten. In een poging om de sporen van het verleden na te gaan, verzamelde zij een aantal stofstalen die ze in een tweede opgeruimde kamer fotografisch uitvergroot… (Cobra)

klik hier voor het volledige artikel

klik hier voor ‘het journaal’ canvas over Ithaka XX

…De Causmaecker maakte ook zo’n werk dat de locatie verwerkt. Ze ging op zoek naar wat er van de oude Kartuizers nog restte en fotografeerde dat. We zien een reeks foto’s van pluisjes, waarbij net als op een crime scene, genummerde post-its bijliggen, en foto’s van stof, pluis en vuil alsof die door een buis gefotografeerd werden. De herhaling van efemere wollige stofjes in zwarte cirkels geeft het geheel een dromerige uitstraling. Alweer niet erg toegankelijk, maar wanneer je ervoor openstaat, de tijd neemt om te kijken, zie je het artistieke en kun je het waarderen…(Thomas Vandelanotte in VETO)

Ithaka XX _ Jonge kunst in oud klooster _ Veto

–> LEERLING MEESTER KUNSTPODIUM T, Tilburg, 2012-07-20

…De Vlaamse Anneleen De Causmaecker, afkomstig van de kunstacademie in Antwerpen, heeft in de belendende ruimte een driedimensionale tekening gemaakt. Haar onderzoek met potlood op papier heeft ze hier vertaald naar de ruimte, waarmee ze deze herdefinieert. Het dradenpatroon herinnert
aan handspelletjes van vroeger waarbij je met een draad allerlei kunstige patronen maakte…(Ingrid Luycks)

leegte